De stolp te kijk

In het boek De stolp te Kijk komen zowel de historie, de ontwikkelingsgeschiedenis als de gebruiksmogelijkheden uitvoerig aan de orde. Johan Schilstra behandelt de stolpboerderij vanuit het perspectief van het veranderende landschap en de grootschalige nieuwe bedrijfsvoering waarin voor de stolp geen plaats meer is en de markante boerderij dreigt te transformeren in een poenhoeve of ‘funfarm’. In zijn hoofdstuk ‘Toekomst voor de stolp’, daterend uit 1991, is met commentaren gereageerd op de toekomstverwachtingen van ruim 12 jaar geleden.

Het hoofdstuk ‘De ontwikkelingsgeschiedenis’ van L. Brandts Buys (auteur ook van de ‘Stolpenbijbel’) belicht de wording van de stolpboerderij met vele voorbeelden. Cornelis de Jong, gerenommeerd architect van stolprestauraties, beschrijft voorbeelden van vorm en bouw en ‘Het verbouwen van een stolp’. Hij toont aan de hand van vele tekeningen en foto’s geslaagde verbouwingen tot woonboerderij en verschillende andere mogelijkheden tot bestemmingsverandering. Ook laat hij met foto’s en tekeningen de typische bouwdetails zien zoals deuren en hekken, vensters en gootklossen. Zeven interviews door journalist Rien Floris met zeven betrokkenen bij de stolp geven een beeld van hoe de vlag er bij staat met de stolpboerderij anno 2004. De Stolp te Kijk telt 120 pagina’s en ruim 180 afbeeldingen vooral in kleur: foto’s, (bouw-) tekeningen, plattegronden en repro’s van historische kaarten en prenten.

Noord-Hollandse boerenhekken

Een boek met 100 foto’s van fotograaf/‘hekkoloog’ Cor van Sliedregt. Het Noord-Hollandse houten boerenhek, gerangschikt naar type en regio. Toelichting over de constructie en de verschillen. Eerbetoon aan en stimulans voor een waardevol historisch element in het landschap dat aan het verdwijnen is. Uitgave van Stichting Uitgeverij Noord-Holland.