Magazine 106, september 2021

(pdf downloaden)

De najaarseditie van het tijdschrift Vrienden van de Stolp viel rond het einde van de derde week van september weer op de mat. Het commentaar van de Boerderijenstichting Noord-Holland op de stolpeninventarisatie en de beleidsadviezen aan de provincie van Mooi Noord-Holland is meteen de pittige opening van het blad. Verder is er uitgebreid aandacht voor drie stolpen op Texel en een verrassende beschrijving van stolpboerderijen in de stad Monnickendam, met ck.

Recent verscheen een boek over de verdwenen stolpen in Heiloo-West en ook dat wordt nader besproken. Terug van een tijdje weggeweest is de rubriek Binnenkijker met een kijk op en in de rijksmonumentale stolp Kerkzigt in de Beemster. Het opgedoken verhaal over de stolp in Kiek 57 is ronduit opwindend te noemen en is uiteraard geflankeerd door een nieuw mysterie. Verder oog voor de landschappelijke kwaliteit van een nieuwgebouwde stolp bij Assendelft en ten slotte een dubbele in memoriam in verband met het overlijden van twee giganten van stolpenvrienden: Joop van Diepen (Oosterblokker) en Jaap de Wit (Schagen).

Download hier het laatste magazine.

Geen magazine ontvangen? Laat het ons weten!

In dit nummer:

4. Analyse advies stolpenwaarderingskaart