Nieuws oktober 2021

Nieuwe vrienden 1

Van boerenbedrijf naar vergaderlocatie

Roel van As (63) woont met zijn vrouw Désirée, al meer dan twintig jaar in een grote stolp in Zuidschermer. Werk bracht hen destijds van Capelle aan den IJssel naar het platteland van Noord-Holland. Van As: “Mijn toenmalige business partner woonde al in Zuidschermer en het was zijn idee om ons adviesbureau in bedrijfscultuur en persoonlijke ontwikkeling daar te vestigen. Er stond een stolp uit 1650 te koop die er heel geschikt voor was en waarin mijn gezin en ik ook konden wonen. Dus wij verruilden het drukke stadsleven voor de rust van het platteland.”

Wel even wennen

De Schermer boer verkocht zijn monumentale boerderij in 2000 toen zijn zoon besloot om te emigreren naar Nieuw-Zeeland. Hij was de betuttelende wet- en regelgeving in Nederland beu en koos voor de vrijheid in een nieuw land. Voor Roel van As en zijn gezin was het in het begin wel even wennen, maar nu zou hij het kalme Zuidschermer niet meer willen verruilen voor het jachtige Rotterdamse stadsleven. In de loop der jaren heeft hij de stolpboerderij verbouwd zonder de authenticiteit van het grote pand aan te tasten.

Oude details

De sfeervolle, dubbele stolp (22,5 x 16,5 m) heeft veel oude details, zoals een oude smuiger en een kelder onder de opkamer. Bovendien is het mooie zware vierkant bijna overal goed zichtbaar. Van As: “Nadat mijn zakelijk partner zo’n tien jaar geleden plotseling overleed, hebben mijn vrouw en ik besloten om van de werkruimten een vergaderlocatie te maken. Zo’n oude stolp is uitermate geschikt voor bedrijfspresentaties, heisessies of speciale vergaderingen. Bedrijven komen er graag.” Zie www.driedriezuid.nl voor een filmpje van het pand.

Nieuwe vrienden 2

Verantwoorde nieuwbouw

“Stolpen hebben mijn belangstelling. Dus als ik niet in een stolp had gewoond, was ik evengoed wel vriend van de Boerderijenstichting Noord-Holland geworden.” Dat zegt Jaap Stam (72), die samen met zijn vrouw Willy sinds 2011 een stolpwoning in Middelie bezit. “Ik kom uit een boerenfamilie, dat wil zeggen dat mijn moeder een boerendochter was. Ik kwam vaak bij familie op de boerderij en dat heeft mij altijd getrokken. Toen we zelf de kans kregen om een stolp te kopen in Middelie, hebben we dat gedaan.”

Geen boerderette

De stolp van Jaap en Willy Stam is in de jaren negentig opnieuw opgetrokken ter vervanging van de originele, negentiende eeuwse stolpboerderij. Achterstallig onderhoud en een slechte fundering maakten dat noodzakelijk. De nieuwbouw is neergezet door een aannemer, die getrouwd was met de dochter van de boer. Stam: “Hij heeft dat zeer verantwoord gedaan met het originele vierkant, gebikte stenen, de oude dakpannen en oorspronkelijke details. Het is bepaald geen boerderette geworden.”

In harmonie

Natuurlijk verdween de bedrijfsruimte uit de nieuwbouwstolp, het hele pand wordt nu bewoond. Er werd bovendien een kleine stolp als garage naast gezet. Maar ook voor dat gebouwtje werden oude materialen en een vierkant gebruikt. Stam: “Het ziet er bij elkaar heel smaakvol uit en in harmonie met de bijbehorende grond.” De stolp wordt omringd door een tuin, bosschages en een schapenweitje, waarin de schapen van de buurman lopen.

Wandelen in Warder! Op 23 oktober

Niet zozeer ijs en weder dienende, maar meer coronarichtlijnen dienende zullen we eindelijk gaan wandelen in Warder op 23 oktober aanstaande.
Rekening houdend met ieders welbevinden binnen de richtlijnen van dit moment is het basisprogramma voor deze excursie als volgt.

• 10.00-10.30 Ontvangst met koffie en presentatie van de Historische Vereniging in het Kerkje van Warder;
  • 11.00-13.00 bezoeken de beide helften van de groep elk twee stolpboerderijen, in 'colonne' in en uit. Dit hebben we al vaker gedaan, maar nu met voldoende ruimte tussen de deelnemers;
  • 13.00-14.00 lunch in De Oude School;
  • 14.00-16.00 bezoeken dezelfde helften van de groep de twee andere stolpboerderij, dus een wisselprogramma.

Gevaccineerd geeft duidelijkheid

Er wordt een geschreven uitleg uitgedeeld, zodat we niet om de sprekers gaan drommen en de stolpeigenaren maken een 'routing' door de stolp. Bij koffie en lunch is de ruimte bepalend voor het mogelijke aantal deelnemers; in plan B zou dit in twee rondes kunnen plaatsvinden.
Over mogelijke aanpassingen bij deze - langverwachte - excursie in Warder worden aangemelde deelnemers zorgvuldig op de hoogte gehouden. Om elkaar en gastgevers te beschermen gaan we ervan uit dat mensen die zich aanmelden gevaccineerd zijn.

Kosten

Kosten voor deelname komen op € 28 per persoon: de helft bij inschrijving te voldoen. Dit bedrag wordt bij onverhoopt toch niet doorgaan van de excursie teruggestort.
Na aanmelding - uiterlijk op 10 oktober - op info@boerderijenstichting.nl ontvangt u een bevestiging van ons secretariaat waarin staat op welke rekening u het inschrijfgeld kunt storten. Na ontvangst hiervan is uw aanmelding definitief. Wees er snel bij, want de capaciteit van deze excursie is beperkt.

Waddenproject op stoom

Het project ‘Karakteristieke boerderijen in het Waddengebied’, dat de Boerderijenstichting Noord-Holland heeft opgezet samen met de boerderijenstichtingen van Friesland en Groningen, komt goed op stoom. De provincie Friesland heeft als laatste partner de subsidieaanvraag goedgekeurd en ook de organisatie van het project is nu compleet. Het doel van het omvangrijke project is het kwalitatief behoud van boerderijen in het Waddengebied door ze een kansrijke toekomst te geven, waarin ze worden gewaardeerd als sieraad voor het landschap of het dorpsgezicht.

Stolpenmeesters

Voor projecten in het kader van Stolpenmeesters zijn maar liefst 26 serieuze aanmeldingen geweest. Samen met de Hogeschool Inholland heeft het grote project Karakteristieke Boerderijen in het Waddengebied om capaciteitsredenen slechts vijf aanmelders geselecteerd. Twee studententeams zullen werken aan één stolp, een team uit Haarlem en een team uit Alkmaar. Gelukkig komen er andersoortige projecten, later in het schooljaar, waar de niet geselecteerde aanmelders mogelijk alsnog aan kunnen meedoen.

Lezing Oogstfeest: Herbestemming met hart en ziel

‘Vernieuwen waar het moet en behouden waar het kan’, dat is het adagium van het prijswinnende Friese architectenbureau J.O.N.G. Tijdens het Oogstfeest op 2 oktober geeft architect Kees de Haan ons zijn visie op de spanning tussen behoud en ingrijpen bij het realiseren nieuwe functies in boerderijen. “In de kern gaat het over hoe wij proberen bij een verbouwing de ziel in een boerderij te houden. Ik laat zien waar die ziel volgens mij zit en toon aan de hand van een aantal projecten hoe wij dat in de praktijk brengen. Kijk zaterdag van 15.00 uur mee naar deze boeiende lezing en de rest van het interessante programma via https://us02web.zoom.us/j/84258141319

Naast de lezing van Kees de Haan, is het programma als vanouds goed gevuld met mooi overzicht van oogsten en zaaien door voorzitter Peter van Zutphen, een projectpresentatie met live interviews van deelnemende boerderij-eigenaren, muziek van Peter van Vleuten, fotografie van Heleen Peeters, de Eenhoorn door Geert Klaver en de altijd weer verrassende Stolpenquiz. Inloggen kan via zoom, vanaf 14.55 uur kunt u in via de link toegang krijgen tot de uitzending. Van harte welkom!

Met dank aan onze sponsoren:

Foto: @jongarchitecten

Nieuws oktober 2021