Nieuws maart 2022

Wij zoeken collega-bestuurders voor de Boerderijenstichting m/v

Heb je een hart voor stolpen en heb je zin om de Stichting verder de toekomst in te helpen? We zoeken uitbreiding van ons bestuurlijke team. Heb je interesse? We horen graag van je.

Het bestuur is verantwoordelijk voor de Stichting met zijn ruim 1.500 leden en een groep met actieve vrijwilligers. We zijn momenteel met 3 enthousiaste bestuurders en uitbreiding met 2 extra bestuurders is gewenst. Als bestuur houden we de Stichting op koers en werken we samen met onze vrijwilligers en onze ambassadeurs aan een toekomst voor de stolpen. De samenwerking met partnerorganisatie is daarbij essentieel. Een mooie opgave!

Het werk vraagt ongeveer 2 à 4 uur per week en we overleggen deels digitaal en deels op stolpenlocatie. Enige bestuurlijke ervaring is zeker gewenst. Het is een onbezoldigde functie.

Heb je interesse? Bel of stuur een WhatsApp naar Leoni Sipkes (06 53960908) of Irma Stroet (06 53663345) of mail naar: info@boerderijenstichting.nl

Nieuwe vrienden

Wederom een Arie Kooij op de Hasselaarsweg in Heerhugowaard

De familie Kooij heeft een lange geschiedenis op de Hasselaarsweg. Op een gegeven moment in de geschiedenis bezaten ze maar liefst zeven stolpen in deze straat. Tegenwoordig is het er nog één, Hasselaarsweg 22, waar moeder Kooij woont. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Arie Kooij (55) daar komt te wonen met zijn vriendin Kim (44), zoon Pieter (10) en dochter Nola (6).

Van vader op zoon

Al zo’n 8 generaties gaat de stolp over van vader Arie op oudste zoon Pieter, en van vader Pieter op oudste zoon Arie. In de 19e eeuw woonde een Pieter Kooij bij zijn ouders in het Hasselaarshuis aan de Hasselaarsweg 15. Hij kon het landje tegenover deze woning kopen, bouwde daar in 1870 de stolp Hasselaarsweg 22 en had een boerenbedrijf met zijn gezin. In de jaren erna zijn er wat verbouwingen geweest, waardoor de voorkant van het huis zijn huidige aanzien kreeg.

Stolpenboek

De geschiedenis van de familie Kooij op de Hasselaarsweg staat beschreven in het Stolpenboek van Heerhugowaard. En het verhaal is nog lang niet uit, de nieuwe Pieter is nu 10, dus de traditie kan worden voortgezet. De komende jaren zal er flink gerenoveerd worden, zodat deze stolp met z’n mooie verhaal nog lang kan voortbestaan.

Stolpenrally in Waterland

Zondag 27 februari was het zover. De eerste stolpenrally: 9 auto’s met stolpenliefhebbers reden er mee. En wat was het een geluk dat het prachtig weer was. Het zonnetje scheen heerlijk. Vanaf het startpunt in Purmerend gingen de deelnemers op weg: met mobiele telefoon, consumptiebonnen voor het lekkers onderweg en goede moed. Iedereen had er zin in.

Elke keer een paar vragen en bij beantwoorden de volgende aanwijzingen voor het vervolg via WhatsApp. De route ging door Purmerend, Monnickendam, naar Katwoude. De kapitein op het pontje hield in de gaten of alle deelnemers waren overgestoken. In Monnickendam stond er heerlijke appeltaart klaar. En het was erg gezellig met de deelnemers die elkaar daar troffen. Na een korte wandeling in Monnickendam, vervolgde iedereen zijn weg. Richting Katwoude uiteindelijk, waar men kleine quiches mee kreeg voor onderweg.

Hoewel de route wat langer was dan ingeschat, heeft iedereen het naar zijn zin gehad. Mooie stolpen gezien, maar ook helaas stolpen die er minder goed aan toe waren. Maar ondanks dat gegeven, gaf iedereen aan genoten te hebben van de route en het spel.
Uiteindelijk draaide het erom de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden en dat in zo kort mogelijke tijd te doen. Degene die dat voor elkaar kregen waren de heer en mevrouw Vessies. Als laatste vertrokken, maar uiteindelijk met alle vragen goed en flink ingelopen, kwamen zij als snelste binnen. Zij kregen de welverdiende Stolpentaart.

Hoe kunt u de Boerderijenstichting nog meer helpen?

Er zijn verschillende manieren om de Boerderijenstichting te ondersteunen. Vriend van de Stolp worden is er een van, maar er zijn nog andere manieren. Via Sponsorkliks bijvoorbeeld.
Ben je van plan cadeautjes, een mooie outfit of de nieuwste apparatuur te kopen? Steun dan helemaal gratis de Boerderijenstichting Noord-Holland door dit via Sponsorkliks te doen.

Hoe werkt het?

Voordat je een winkel digitaal bezoekt, zoals bv. Bol.com, Zalando, Mediamarkt, Hema, Blokker of Coolblue, klik je op www.boerderijenstichting.nl/sponsorkliks en er verschijnt een pagina met allerlei webshops. Klik op de winkel van je keuze en ga door met bestellen zoals je normaal doet. Via Sponsorkliks krijgt de Boerderijenstichting NH dan een percentage van de aankoop. Jij merkt er niks van en de stolpen zijn geholpen.

Mooie gedachte toch?
Alvast bedankt!

PS. Op boeken wordt geen percentage gegeven vanwege de wettelijke vaste boekenprijs.

Nieuws maart 2022