Nieuws januari 2022

Stolpenrally 2022

Omdat corona onze excursies al een tijdje in de wielen rijdt en binnenkijken bij boerderijen steeds weer uitgesloten wordt, organiseren we een tussentijds corona-proof uitstapje:
De Stolpen Rally door Waterland op 27 februari aanstaande.

In principe zitten alle deelnemers in eigen bubbel (lees: huishouden) in de auto en rijden ze de stolpenroute middels vraag-en-antwoord.
Naast rijvaardigheid is digitale vaardigheid (en internet) dus ook gewenst:
de deelnemende auto's worden per app aangestuurd door een Teamcaptain. Deze heeft voldoende stolpenkennis om de antwoorden te kunnen ‘beoordelen’ ..en dan krijgt men de volgende aanwijzing.
Onderweg worden versnaperingen opgepikt, maar samenkomst dient zoveel mogelijk te worden vermeden. Komt de derde auto aan, dient de eerste weer te vertrekken enz.
Wij rekenen op begrip en medewerking van de deelnemers.

De auto die de snelste tijd en de meeste antwoorden goed heeft, is de winnaar en krijgt de welverdiende stolpentaart.

De route is ca. 55 km, begint onder Purmerend en eindigt in Edam.
Inschrijvers krijgen nadere informatie toegestuurd. Start om 13.00 uur, eindtijd rond 17.00 uur. Kosten voor deelname zijn € 16,00 per persoon*, maar de competitie telt per auto. (*onder 15 jr € 8,00)

Vóór 10 februari inschrijven bij info@boerderijenstichting.nl met vermelding van naam, aantal deelnemers, het nummer van de smartphone en kenteken.
Vol = vol.

Nieuwe vrienden

Eerst virtueel verbouwen

Lex en Bregje woonden jarenlang in Amsterdam, maar wilden hun kinderen (nu 6 en 8) liever in de rust en ruimte laten opgroeien. Zelf zijn ze opgegroeid in West-Graftdijk en De Rijp, maar toen ze gingen samenwonen vertrokken ze naar de grote stad. Ze hebben daar jaren naar tevredenheid gewoond, maar kwamen erachter dat je hier veel meer huis voor je geld krijgt.

Charme behouden

3 Jaar geleden stond de stolp aan de Axwijk in Middelie al een aantal maanden te koop toen Lex en Bregje er belangstelling voor kregen. Als Bouwkundig Ingenieur zag Lex dat er nog flink wat moest gebeuren voordat het helemaal naar hun zin zou zijn. Toch waagden ze de sprong. Hij gebruikte laserscans om te komen tot BIM-modellen (een digitaal model van een bestaande en/of geplande constructie) om een virtuele verbouwing te doen, voordat hij zelf aan de fysieke verbouwing begon.

Verduurzamen

Ondertussen is er al het een en ander verbeterd, zonder de charme van de stolp uit 1840 te verliezen. Gekozen is om veel extra te isoleren, er is gekozen voor duurzame isolatiematerialen metisse (oude kleding) en gutex houtvezels. De oude Amerikaans grenen vloer is grotendeels blijven zitten. Hierdoor is gekozen om geen vloerverwarming te nemen. Twee houtkachels creëren lokaal een warm en sfeervol klimaat, zodat de centrale verwarming niet altijd helemaal aan hoeft. Voor de komende jaren staat vooral het isoleren en ventileren op het programma. Ook wordt de boerderij stap voor stap geautomatiseerd met een domotica systeem, zonnepanelen en laadpalen.

Nieuws januari 2022