Leskist

Wist u dat de Boerderijenstichting een leskist over de Stolp heeft, speciaal voor de ‘Vriendjes’ van de Stolp?

De Boerderijenstichting heeft ten bate van omgevingsonderwijs een leskist ingericht. De inhoud van onze leskist sluit aan bij lessen in omgevingsonderwijs en vormt daarmee een eerste begin van of aanvulling op topografie, de eigen woonomgeving. Basisscholen die de leskist willen gebruiken kunnen dit koppelen aan een bezoek aan Westerhem of aan één van de andere aangesloten Museumboerderijen. Daarmee zetten we de bekendheid met de stolp onder de jongere Noord-Hollanders stevig op de vierkantspalen.
Het boeken van de leskist kost slechts 20 euro. Idealiter wordt het lenen van de leskist gekoppeld aan een bezoek aan één van de meewerkende museumboerderijen; in dat geval vervallen de huurkosten.

De leskist bevat:

• een powerpointprogramma (met informatiemap) over de landschapsontwikkeling en de daaruit voortkomende boerderijbouw; door de leerkracht zelf of door de erbij te vragen begeleiding uit te voeren;
  • een educatief programma waarbij elk van drie werkgroepen één zone van de boerderij verder verkent;
  • en natuurlijk een stolp-bouwpakket, waarmee de constructie uit de doeken gedaan wordt en een grote stolp in de klas gebouwd kan worden. Voor iedere leerling is er tijdens het project een rijk geïllustreerd boekje over werken en wonen in de stolpboerderij. Het programma is ontwikkeld voor groep 5, 6 en 7, maar aan te passen voor groep 8 of groep 4. En ook brugklassen kunnen het informatieve gedeelte gebruiken.
    Maar ook voor spreekbeurten biedt dit een uitkomst, zo weet Sam uit Oosthuizen, die het model uit de leskist in zijn klas opzette. De goede uitleg van Sam over de stolp kreeg een welverdiende 10.

Nadere info is in te winnen bij Anneke Zandt, telefoonnummer 0227-544810. U kunt ook bij haar terecht voor boekingen of via info@boerderijenstichting.nl.