Hoop of Sloop

De laatste vijf jaar verdwenen meer dan 100 stolpen. Door brand en sloop vanwege aanleg van nieuwe wegen, stads- en dorpsuitbreidingen en aanleg van bedrijventerreinen. Maar ook sloop vanwege (soms alleen veronderstelde) slechte staat van de boerderij en de wens tot aangepaste nieuwbouw.

Een status als rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument biedt bescherming en, afhankelijk van gemeentelijk beleid, ook de aanduiding beeldbepalende en/of karakteristieke stolp. Bij de meeste stolpen geldt geen beschermde status.

Zie ook de site www.bouwvallen.eu

Sloopgeest in de Purmer

Het zuidelijk aan Purmerend grenzende deel van de Purmer is volgebouwd met bedrijven, sportfaciliteiten en het ’Purmerbos’. Nu is, ondanks leegstand, het noordelijk deel aan de beurt (‘Baanstee-Noord’). Het bestemmingsplan vermeldde destijds behoud van vier stolpen, houtopstanden en windsingels. Het voorstel aan de gemeenteraad is nu echter: sloop. Voor o.a. de bijzondere stolp ‘Schouwzicht’ uit 1722. Uit een eerste inspectie blijkt de bouwkundige toestand ruim voldoende tot goed. Onze Boerderijenstichting heeft bezwaar gemaakt en deskundigheid aangeboden. De gemeenteraad nam op 24 maart een motie aan waarin de gemeente om behoud wordt verzocht met een inspectie naar de bouwkundige toestand.

Zijn deze stolpen nog te redden van sloop?

Dirkshorn

Hauwert