Verleden, heden en toekomst

van de stolpboerderij

Boerderij Mehrtens, foto via Oudheidkundig genootschap Oud-Quadyck

Woensdag 27 maart houdt Oudheidkundig genootschap Oud-Quadyck haar jaarlijkse Algemene Ledenvergadering in de kerk van Kwadijk. De vergadering begint om 19.30 uur. Na de vergadering volgt een programma over boerderijen dat in de pauze start met een doorlopende presentatie van Kwadijker stolpen met onder andere beelden die Oud-Quadyck in 2003 heeft gefotografeerd voor de stolpendatabank van Boerderijenstichting Noord-Holland Vrienden van de stolp.

Vanaf 20.30 uur zal Joop van Diepen, oud-bestuurslid van Vrienden van de stolp een lezing verzorgen. Hij zal ingaan op tal van aspecten met betrekking tot boerderijen zoals de herkomst, de bouw, de verschillende types, de onderdelen, het huidige gebruik en de gevaren en toekomst van de markante boerderijen. Stolpenkenner Joop van Diepen is jarenlang actief geweest binnen de stichting Vrienden van de Stolp en het Westfries Genootschap; hij ontving in 2014 een koninklijke onderscheiding, onder andere voor zijn inzet voor het behoud van oude panden en stolpboerderijen. Aansluitend zal Annelies Hoekstra, beleidsmedewerker Monumenten van gemeente Edam-Volendam ingaan op het gemeentelijk erfgoedbeleid met betrekking tot stolpen.

De avond zal plaatsvinden in de kerk van Kwadijk, Kwadijk 87 te Kwadijk. Leden en donateurs van Oud-Quadyck hebben vrij toegang; voor overige bezoekers bedraagt de entree € 2,50.
Zie ook www.oud-quadyck.nl.

Boerderij Klok, foto via Oudheidkundig genootschap Oud-Quadyck