Red de stolp!

De landelijke erfgoedvereniging Bond Heemschut is met medewerking van de Boerderijenstichting en het Westfries Genootschap een actie gestart met de titel Red de stolp!

Woensdag 29 november 2017: ging de publiekscampagne Red de stolp van start in het Stadhuis van Alkmaar. Met de lancering van de speciale website reddestolp.nl als wegwijzer bij het behoud en herbestemming en meldpunt van bedreigde stolpen. Sprekers: Karel Loeff (directeur Bond Heemschut), Anjo van der Ven (wethouder gemeente Alkmaar), Evert Vermeer (voorzitter Boerderijenstichting) en Marianne Barendregt (voorzitter LTO Noord).

Samen met de partners maakt Heemschut zich ernstige zorgen over de toekomst van de stolp-boerderijen in Noord-Holland. In de meeste gevallen ontbreekt beschermend beleid waardoor sloop op de loer ligt of herbestemming moeizaam gaat. Per jaar gaan zo’n 25 stolpen verloren vooral door sloop vanwege verdergaand verval, aanleg van wegen en uitbreiding van bebouwing.

In een brief naar de raadsfracties van gemeenten zijn raadsleden in verband met komende gemeenteraadsverkiezingen gewezen op het belang van behoud en bescherming. Want zonder stolpen zou Noord-Holland Noord-Holland niet meer niet zijn.

Wij

Stolpbewoners, inwoners, ondernemers, recreanten en bestuurders

constateren

• dat stolpen iconisch zijn voor het Noord-Hollandse landschap

• dat stolpen hun primaire agrarische functie verloren hebben

• dat stolpen bepalend zijn voor schoonheid van het Noord-Hollandse landschap en dat dit economisch van grote waarde is

• dat er vele stolpen door sloop verdwenen zijn

en verzoeken

• dat de provinciale en lokale politiek tot maatregelen komen om de stolpen beter te beschermen en te redden

• dat er budget wordt beschikbaar gesteld om stolpen eigenaren in het behoud, restauratie en herbestemming van hun stolp te ondersteunen

• dat de dominantie van de stolpen in het open Noord-Hollandse landschap planologisch wordt geborgd.

Bezoek de website

Teken de petitie

Doe een melding van een bedreigde stolp

Artikel Noord-Hollands Dagblad 15 november, klik om te vergroten.

Bekijk het item van NHNieuws, van woensdag 29 november hier

Bij de start in Alkmaar kreeg wethouder Anjo van der Ven de 'warme douche' uitgereikt.