Overzicht

Westerweg 74, Purmerend foto 2016

De gemeente Alkmaar streeft naar het behoud van stolpboerderijen

Boerderijenstichting Noord-Holland Vrienden van de Stolp, ontving de Oud Alkmaar Prijs 2018 op 10 april jl. tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Alkmaarse Historische Vereniging. In dit jaar bestaat de Boerderijenstichting 30 jaar. Er is veel waardering van de Historische Vereniging Alkmaarvoor de aandacht, die de Boerderijenstichting al deze jaren vraagt voor het behoud van de stolp. De Alkmaarse wethouder Anjo van de Ven ontving bij deze gelegenheid een bloemenhulde voor haar beschermingsbeleid van de Alkmaarse stolpen. Sinds de fusie in 2015 met Schermer-Graft-De Rijp zijn er meer dan 300 stolpen bij gekomen in de gemeente. Alkmaar heeft er 100 aangewezen, die dit jaar gemeentelijk monument kunnen worden.

Stomen langs Stolpen

De excursie Stomen langs stolpen was een groot succes met 101 enthousiaste deelnemers. De excursie was een bijzondere combinatie van een tocht met de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik en het bezoeken van fraaie stolpen in Opperdoes, Twisk en Benningbroek.

RED DE STOLP!

De stolpboerderij wordt wel de ‘piramide van het Noorden’ genoemd en hoort onlosmakelijk bij het Noord-Hollandse landschap. Maar het gaat niet goed met de stolp. Het provinciale landschap was 70 jaar geleden maar liefst 10.000 stolpboerderijen rijk, ondertussen is dit aantal gehalveerd. Per jaar verdwijnen er tientallen stolpen.

Erfgoedvereniging Bond Heemschut trok samen met de Boerderijenstichting Noord-Holland Vrienden van de stolp en het Westfries Genootschap aan de bel.

Artikel Noord-Hollands Dagblad 15 november 2018, klik om te vergroten.

Bekijk het item van NHNieuws, van woensdag 29 november 2018 hier

Manifest 'Gebruik de boerderij'

15 verspreid in het land opererende boerderijenstichtingen en hun koepelorganisatie Agrarisch Erfgoed Nederland, het manifest Gebruik de boerderij! opgesteld. Het manifest is een oproep aan overheden en ontwikkelaars, eigenaren en bewoners van historische boerderijen, aan iedereen die het aangaat, om op een verstandige manier gebruik te maken van het vele agrarisch erfgoed dat er in ons land te vinden is. Lees het persbericht hier.

Nieuwe uitgave over kapbergen

Voorbereidingen zijn gestart om een uitgave over kapbergen te realiseren. Deskundigen zijn gevraagd informatie en documenten te leveren. De kapberg was bepalend voor de agrarische bedrijfsvoering van de stolp met een beeldbepalende rol in het landschap. Ook als hooihuis, kaakberg of barg genoemd was de kapberg de voorloper van de inpandige hooiberging in de langhuisstolp die zich vervolgens ontwikkelde tot de stolp met een vierkante plattegrond. Komt vooral voor in Waterland, de Zaanstreek en Kennemerland, vaak bij vaarboerderijen in veengebieden en vrijwel niet in de droogmakerijen. De kapberg is nu een gewilde vorm bij nieuwbouw met woonbestemming of bedrijf. Ook aan de bijzondere dakpankapbergen wordt in de publicatie aandacht besteed: bij deze variant zijn de wanden geheel bedekt met dakpannen. Er zijn nu nog zo’n tien dakpankapbergen, de meeste in de Zaanstreek, o.a. een in herbouwvorm op de Zaanse Schans.

In zwaar verval

In navolging van de parels van het najaar 2017, liet het tijdschrift Landleven in 2018 vier voorbeelden zien van verval. Met in Noord-Holland 'Schouwzicht' als pregnant voorbeeld van verkrotting van deze imposante stolp uit 1722. Lees het artikel hier.

De Leeuw in Landleven

Het tijdschrift Landleven zet 2017 vijf parels in het zonnetje. Rik en Olga de Leeuw uit Assendelft zijn met hun fraai gerestaureerde stolpboerderij een juweel van particuliere dadendrang. Lees het artikel hier.

Hoe de boer uit Wormer verdween

Uitgave 'Hoe de boer uit Wormer verdween'. 139 pagina's unieke foto's en met kaart bijlage van Historisch Genootschap Wormer. Verkrijgbaar via Historisch Genootschap Wormer.

OPEN MONUMENTENDAG 2017

Open Monumentendag in het teken van ‘Boeren, burgers en buitenlui’.

Een uitgelezen gelegenheid om naast agrarische stolpen in bedrijf ook goede voorbeelden van herbestemming in plaatselijke programma’s op te nemen, bijvoorbeeld aan de hand van open stellingen en rondleidingen. Er zijn tal van stolpen als (burger)woonhuis maar ook als bedrijf, winkel, horecagelegenheid, kantoor, bibliotheek, dorpshuis, zelfs als kerk en bordeel.

DIT WAS ONZE VOORJAARSEXCURSIE 2017

Met onze voorjaarsexcursie bezochten we drie kenmerkende voorbeelden uit die periode en een van 1722. De Purmer heeft een eenvoudige opzet: twee kaarsrechte lanen en dwars eraan drie zijwegen naar de steden Purmerend, Edam en Monnickendam. Er is geen dorp gebouwd. Purmerend heeft sinds de vorige eeuw grote delen opgeslokt en breidt zich nog steeds uit met bedrijventerreinen, dat zie je aan de Westerweg en omgeving. De parallel gelegen Oosterweg is vrijwel ongeschonden met nog een flink aantal agrarische bedrijven.

ZORGBOERDERIJ HEERHUGOWAARD

Klik om te vergroten

BRAND TREFT STOLPEN IN 2017

In april werden in Dirkshorn en Oudorp stolpen door brand verwoest. Die in Dirkshorn, een langhuisstolp uit ca. 1750 en net gerestaureerd, was gelegen in de dorpsbebouwing met dichtbij gelegen buurpanden. De stolp in Oudorp, ook midden in de dorpsbebouwing en bewoond door drie wooneenheden, werd op snelle wijze geblust en zal na onderzoek mogelijk kunnen worden herbouwd. In mei is een stolp in Sijbekarspel ten prooi gevallen aan tuinwerkzaamheden met een onkruidverbrander. Eerste Kerstdag werd er brand gesticht in een leegstaande boerderij in Heemkerk (zie Nieuwsbrief 88) en tijdens de jaarwisseling brandde een stolp in Berkhout tot op de grond af.

Dirkshorn, verbrand op 8 april 2017 (foto 2001)

Oudorp, verbrand op 22 april 2017

Sijbekarspel, verbrand op 16 mei 2017

Heemskerk, verbrand op 25 december 2017