Binnenkijker 100

Tin Barsingerhorn

In de Binnenkijker kijken we binnen in de interieurs van stolpen. Deze verschillen nog meer van elkaar dan de buitenkanten. De zoektocht naar en het toepassen van nieuwe functies gaat provinciebreed voort. Nieuw gebruik is feitelijk de aanzet tot behoud van de stolpboerderij. Wanneer men het traditionele jongvee vervangt door kinderen in alle leeftijden, groeit deze economische drager uit tot een groot, maatschappelijk belang in de regio.

Michel en Astrid Bakker hadden zo’n 25 geleden zelf een jong gezin met vier kinderen. Hij was destijds werkleider op een sociale werkplaats en zij verpleegkundige. In de praktijk met twee werkende ouders bleek hen al snel dat de kinderopvang van toen niet strookte met hun werktijden. ‘Dat zouden wij beter kunnen’, was in huize Bakker een gevleugelde uitspraak in die tijd. Toen er plots een stolp te koop kwam, kregen hun intenties ineens een serieus karakter. Michel en Astrid komen oorspronkelijk allebei van een boerderij en toen Michel ging kijken en door de staldeur naar binnen liep, ontvouwde zich in zijn hoofd eigenlijk onmiddellijk een idee hoe deze ruimte om te vormen en in te richten als een kinderopvang. Een kinderopvang waar de kinderen vanaf het allereerste begin meteen ook naar buiten mochten om ze kennis te laten maken met het rijke boerenleven. In het gras spelen en in de moestuin helpen, dieren verzorgen. ‘Van ons mochten ze wel smerig worden en onder de modder terugkomen. Dat vonden en vinden we essentieel voor de ontwikkeling van de kinderen’, vult Astrid aan. En dat blijkt. Veelkleurige laarzen en rode overalls zijn hier in overvloed voorhanden, maar uitsluitend in kindermaten. Kinderen in doorwerktuinbroeken rijden om het hardst op speelgoedtrekkers om de kinderboerderij te bereiken waar de geiten en schapen worden gevoerd. Ergens verderop springen twee jongens in een modderplas en een stel meiden op een trampoline. ‘Moestuin’ staat er op een bord. Ergens anders staat een jeep die als speeltoestel dient. In een wei komen twee paarden aangelopen voor de dagelijkse aai over de bol. Zo te zien, zowel goed voor Bouk en Geertje als voor Michel. Het staat model voor de persoonlijke touch die hier stolp, erf en opvang regeert.

Dubbel vierkant en kapberg van baksteen

Waar de families Schenk, Tuinman en Mulder eerst boerden, gaan de Bakkers in december 2001 van start nadat de koop wordt gesloten. De vergunningverlening door de gemeente Niedorp verloopt na meerdere aanpassingen van de bouwtekeningen eigenlijk vrij soepel via de procedure voor het wijzigen van het vigerende bestemmingsplan. In 2002 kan de noodzakelijke verbouwing voor het nieuwe gebruik starten. Aannemers Ron en Ton Koopman klaren de klus in vijf maanden en kinderopvang ‘De Hooijbergh’ kan in maart 2003 beginnen. Michel herinnert zich nog goed hoe op dag één de eerste kinderen echt verschenen. Dat was een spannend moment. Ze zijn gestart met vier kinderen en evenveel personeelsleden. De opvang zat daarna binnen negen maanden vol. In 2020 is het bedrijf gegroeid tot 40 personeelsleden en worden er 120 kinderen opgevangen. Het contact van de kinderen met buiten is voor Michel en Astrid heel belangrijk. ‘Daar draait het hier om. Kinderen de ruimte geven, kennis laten maken met buiten waar gras is, een moestuin en een boomgaard. Elke dag wordt er hier vers gekookt met producten van het land. De grote kinderen koken zelf. Het is ons pedagogisch speerpunt.’ Binnen zijn snoezelkamers, knutselateliers, slaapkamers, speelvloeren, keukens, ledikanten, bedjes en nog veel meer. Wandschilderingen van Jolanda Bloemen halen buiten naar binnen. Binnen is zo veel als mogelijk de houtconstructie van het dubbele vierkant in het zicht gehouden. Allemaal rondhout (soms met merktekens) in een stolp die in 1896 is gebouwd. De gemetselde kapberg dateert van 1930 en is het unieke woonhuis van de familie Bakker. Net als de wat verborgen ligging valt ook het gevarieerde aanbod aan activiteiten op dit ruim bemeten en beschutte boerenerf niet tot nauwelijks op. Kinderen gedijen hier als dartel jongvee. Alsof het nooit anders is geweest.

WM