Actueel

Om een verdere terugloop van het aantal stolpboerderijen te keren, verkent de Noord-Hollandse gedeputeerde Zita Pels momenteel de ontwikkelingsmogelijkheden van een waarderingskaart voor stolpen. Hiermee krijgen stolpboerderijen zonder de beschermende status van monument toch een cultuurhistorische waardering. Dat biedt een nieuw, duurzaam perspectief voor stolpenbehoud. De gedeputeerde maakte dit bekend tijdens het Stolpenoogstfeest op 4 oktober. In haar speech noemde Zita Pels stolpboerderijen een essentieel onderdeel van het Noord-Hollandse cultuur-historisch landschap. Zie haar volledige speech hier.

De Boerderijenstichting Noord-Holland deelde een pluim uit aan de familie Juist. Ze voorkwamen dat een brand in de schuur van de buurman oversloeg in de stolp.

Het tweede Oogstfeest was een groot succes. Met interessante lezingen, een mooie fototentoonstelling en stolpenervaringen vanuit de Stolpencommunity Vierkantdelers.

Een Rijksmonument in Natura 2000 gebied verbouwen, op 17 augustus bezochten we de bijzondere duinboerderij Berwout tijdens het stolpencollege ‘Autarkisch verduurzamen van een beschermde stolp als uitdaging’.

© Kenneth Stamp

Speciaal voor stolpbezitters die denken over een verbouwing of er middenin zitten organiseerde de Boerderijenstichting een bezoek aan de bouwplaats van een stolp in Hoogwoud.

© Kenneth Stamp

Op 29 juni organiseerde de Boerderijenstichting de nieuwe Vrienden borrel in museum Westerhem

Texelse Schapenboeten in Landleven

Dagblad Waterland; 25 april brandde Oosterweg M 11, De Klomphoeve geheel af.

23 april Noordhollands Dagblad, Landlust te Zuidschermer ging 21 april in vlammen op.

15 april Noordhollands Dagblad, Bobeldijk in vlammen opgegaan.

4 maart in Dagblad Waterland, Oosterweg M 10 verloren gegaan.

26 februari in Alkmaarsche Courant

12 februari in Alkmaarsche Courant

12 februari in Schager Courant

I.M.

Cornelis de Jong 1930-2019

Cornelis de Jong: architect en ambachtsman, actievoerder en wereldverbeteraar, verhalenverteller, auteur en: stolpfanaat. Geboren in Doorn, opgegroeid in Amsterdam, leergierig opgeleid aan de Academie van Bouwkunst (1954-1959, leermeester Aldo van Eyck) en als architect met een groot werkterrein, Noord-Holland in het bijzonder. Hij ontvluchtte de stad en kwam in 1959 in het destijds langzaam verpauperende dorp De Rijp terecht waar hij museumbeheerder kon worden en gaandeweg bouwkundige opdrachten binnenhaalde. Toen hij de aftakeling van de toestand van de houtbouw in zijn dorp om zich heen zag, richtte hij met enkele geestverwanten de actiegroep Redt de Rijp op en daarna de politieke partij Dorpsbelangen. Ruzie met de autoriteiten was het gevolg maar ook waardering voor de aanwezige bouwkunst en de erkenning van De Rijp als beschermd dorpsgezicht. In 1977 verhuisde hij met zijn gezin naar Middenbeemster. In de grote, fraaie stolp die hij ‘Meerwaarde’ doopte, vestigde hij ook zijn architectenbureau. Ruim twaalfhonderd werknummers telt zijn archief. Tal van opdrachten voor restauratie of nieuwbouw van woningen en fabriekjes, hotels en restaurants, scholen en bibliotheken, gemeentehuizen (die van Beemster in stolpvorm), een scheepswerf en meer dan 200 stolpboerderijen. Hij was bovendien betrokken bij de realisatie van de Zaanse Schans en het Openluchtmuseum van het Zuiderzeemuseum.

Stempel op de stolp

Cor maakte deel uit van commissies bij welstandszorg en ook de Culturele Raad Noord-Holland. Hij leverde daarbij grote inbreng aan de tentoonstelling De stolp te kijk die de stolp op de kaart zette met o.a. met het gelijknamige boek en de georganiseerde spreekuren. Die tentoonstelling vormde de aanzet tot de in 1988 opgerichte Boerderijenstichting waarvan Cor tot in 2004 bestuurslid was. Gastheer in de vergaderruimte van zijn stolp en voor deze en alle andere Vrienden van de stolp een gids naar kennis en waardering. Gedreven, kritisch, geestig en gezellig. In 2003 waren Cor, zijn vrouw Maja en zoon-fotograaf Floris betrokken bij de grote stolpenkalender en in 2004 verscheen het fraaie boek ‘Architectuur als ambacht’ met levensloop en de verhalen die Maja had opgetekend.

Cor lanceerde de term ‘poenhoeve’ als er ergens een megalomane stolp was herbouwd of verrezen en adviseerde nieuwe bewoners fasegewijs en met respect voor de originele indeling te verbouwen en ruimtes in de stolp leeg te laten in afwachting van een latere invulling; ‘met het universum doe je ook niets’.

Cornelis de Jong zal nog heel lang herinnerd worden: ’Architect is een slepend vak. Je moet er tot de laatste snik bij aanwezig blijven’. Cornelis de Jong: de man die stolpenland mooier heeft gemaakt.