Artikel Rodi 2 oktober. Lees het artikel hier.

Artikel Dagblad Zaanstreek zaterdag 29 september. Lees het artikel hier.

In de september uitgave van Landleven, staan nieuwbouw-woonstolpen centraal. Lees het artikel hier.

Foto: KaasdragersGilde Alkmaar

De Boerderijenstichting Noord-Holland Vrienden van de stolp werd in het kader van ons dertigjarige bestaan, uitgenodigd door het KaasdragersGilde Alkmaar om de kaasbel te luiden. Onder toeziend oog van kaasvader Willen Borst en wethouder Marcel van Zon, luidde Mart Groentjes stipt om 19:00 de kaasbel voor de opening van de avondkaasmarkt.

De Grote Stolpendag op 28 juni in Venhuizen was een door het Steunpunt Monumenten en Archeologie Noord-Holland georganiseerde middag met een relevant en geanimeerd debat waar diverse instellingen aan deelnamen die zich met (het behoud van) de stolp bezighouden.

De nieuwe Handreiking voor gemeentelijk stolpenbeleid Vierkant achter de stolp 2.0 werd gepresenteerd. Tevens vond de afsluiting van de actie Red de Stolp plaats met de aanbieding van de petitie en de uitslag van de fotowedstrijdStolpencommunity Vierkantdelers van start.

Schijf u in als Vierkantdeler.

Stomen langs Stolpen

De excursie Stomen langs stolpen was een groot succes met 101 enthousiaste deelnemers. De excursie was een bijzondere combinatie van een tocht met de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik en het bezoeken van fraaie stolpen in Opperdoes, Twisk en Benningbroek.

RED DE STOLP!

De stolpboerderij wordt wel de ‘piramide van het Noorden’ genoemd en hoort onlosmakelijk bij het Noord-Hollandse landschap. Maar het gaat niet goed met de stolp. Het provinciale landschap was 70 jaar geleden maar liefst 10.000 stolpboerderijen rijk, ondertussen is dit aantal gehalveerd. Per jaar verdwijnen er tientallen stolpen.

Erfgoedvereniging Bond Heemschut trok samen met de Boerderijenstichting Noord-Holland Vrienden van de stolp en het Westfries Genootschap aan de bel.

Artikel Noord-Hollands Dagblad 15 november, klik om te vergroten.

Bekijk het item van NHNieuws, van woensdag 29 november hier

Manifest 'Gebruik de boerderij'

In de afgelopen maanden hebben de 15 verspreid in het land opererende boerderijenstichtingen en hun koepelorganisatie Agrarisch Erfgoed Nederland, het manifest Gebruik de boerderij! opgesteld. Het manifest is een oproep aan overheden en ontwikkelaars, eigenaren en bewoners van historische boerderijen, aan iedereen die het aangaat, om op een verstandige manier gebruik te maken van het vele agrarisch erfgoed dat er in ons land te vinden is. Lees het persbericht hier.

Nieuwe uitgave over kapbergen

Voorbereidingen zijn gestart om een uitgave over kapbergen te realiseren. Deskundigen zijn gevraagd informatie en documenten te leveren. De kapberg was bepalend voor de agrarische bedrijfsvoering van de stolp met een beeldbepalende rol in het landschap. Ook als hooihuis, kaakberg of barg genoemd was de kapberg de voorloper van de inpandige hooiberging in de langhuisstolp die zich vervolgens ontwikkelde tot de stolp met een vierkante plattegrond. Komt vooral voor in Waterland, de Zaanstreek en Kennemerland, vaak bij vaarboerderijen in veengebieden en vrijwel niet in de droogmakerijen. De kapberg is nu een gewilde vorm bij nieuwbouw met woonbestemming of bedrijf. Ook aan de bijzondere dakpankapbergen wordt in de publicatie aandacht besteed: bij deze variant zijn de wanden geheel bedekt met dakpannen. Er zijn nu nog zo’n tien dakpankapbergen, de meeste in de Zaanstreek, o.a. een in herbouwvorm op de Zaanse Schans.