Stolpboerderijen kernkwaliteit in Noord-Hollands landschap
In de Ontwerp Omgevingsverordening geeft de provincie Noord-Holland ruimte aan nieuwe ontwikkelingen in het landelijk gebied van de provincie met aandacht voor de kernkwaliteiten van het landschap en de karakteristieke bebouwing. Het benoemen van stolpboerderijen als kernkwaliteit in het landelijk gebied en de cultuurhistorische waarde van de stolpenstructuren moet daarbij wel explicieter worden gemaakt. Dat biedt perspectief voor een stimulerend stolpenbeleid op provinciaal en gemeentelijk niveau.
Met deze conclusie en tal van aanbevelingen heeft de Boerderijenstichting Noord-Holland
middels een zienswijze gereageerd op de Ontwerp Omgevingsverordening van de provincie. Klik hier voor de volledige notitie zienswijze van de Boerderijenstichting Noord-Holland.

Foto: ©Kenneth Stamp

Dit voorjaar hebben we vernomen dat ons een bijzonder en blijmoedig mens is ontvallen; Jan Willem Zijlker.

Jan Willem was een bevlogen ambassadeur van de stolpen. Hij was actief in de stolpencommunity Vierkantdelers, bij evenementen en deelde enthousiast zijn kennis om de BSNH verder te brengen.

Daarnaast genoot hij met zijn Willemieke intens van hun prachtige langhuisstolp in Sijbekarspel, die ze met veel geduld, kennis en passie aan het opknappen waren. In 2016 maakten ze hun grote wens waar, ze verhuisden van het stadshart van Amsterdam en gingen het stolpenavontuur vol aan. Compleet met Lakenvelder koeien, varkens, kippen, schapen en een heuse boerderijkat. Ze deelden het erf met de moeder van Willemieke. Samen hebben ze volop de echte rijkdom van het stolpenleven kunnen beleven. Helaas mocht het voor Jan Willem, na een slopende ziekte, niet langer duren.

We zullen hem zeer missen en wensen Willemieke en alle familieleden veel sterkte toe.

Bestuur van de Boerderijenstichting Noord-Holland en de projectgroep Stolpencommunity

De stolp op de kaart, artikel Noordhollands Dagblad

Artikel van Ed Dekker in Noordhollands Dagblad over de boer oude stijl.

Op 19 december 2019 overleed Katja Bossaers na een ongeneeslijke ziekte over een lange periode. Het bestuur en medewerkers van onze Boerderijenstichting betreuren dit verlies en zijn dankbaar voor alles wat Katja voor de Boerderijenstichting heeft gedaan. Zij was bestuurslid van voorjaar 2006 tot en met najaar 2010 en was als hoofd Geschiedbeoefening bij Kunst en Cultuur Noord-Holland het aanspreekpunt voor de vele Noord-Hollandse historische verenigingen die de meer dan vijftig vrijwilligers leverden voor een breed opgezette stolpeninventarisatie. De schat aan gegevens en afbeeldingen die dit onderzoek opleverde zijn digitaal bewerkt tot de Boerderijen Beeldbank waar 5.800 stolpen in zijn opgenomen. Katja was ook tijdens haar ziekte met name ook betrokken bij het boerderijenbezit van haar woonplaats Beemster.

Zij was mede-auteur bij het jubileumboek ‘400 jaar Beemster’ in 2012 en onderzocht op grondige wijze de agrarische- en bewoningsgeschiedenis die ze van 40 Beemster stolpen beschreef op haar eigen website Beemster Boerderijen.

Artikel van Ed Dekker in Noordhollands Dagblad, editie Schagen, d.d. 28 december 2019

Column van bestuurslid Wilma Eelman in Erfgoedmagazine

Lees hier de tweede uitgave van De Stolp

Wil u een exemplaar per post ontvangen? Mail ons!

Om een verdere terugloop van het aantal stolpboerderijen te keren, verkent de Noord-Hollandse gedeputeerde Zita Pels momenteel de ontwikkelingsmogelijkheden van een waarderingskaart voor stolpen. Hiermee krijgen stolpboerderijen zonder de beschermende status van monument toch een cultuurhistorische waardering. Dat biedt een nieuw, duurzaam perspectief voor stolpenbehoud. De gedeputeerde maakte dit bekend tijdens het Stolpenoogstfeest op 4 oktober. In haar speech noemde Zita Pels stolpboerderijen een essentieel onderdeel van het Noord-Hollandse cultuur-historisch landschap. Zie haar volledige speech hier.

De Boerderijenstichting Noord-Holland deelde een pluim uit aan de familie Juist. Ze voorkwamen dat een brand in de schuur van de buurman oversloeg in de stolp.

Het tweede Oogstfeest was een groot succes. Met interessante lezingen, een mooie fototentoonstelling en stolpenervaringen vanuit de Stolpencommunity Vierkantdelers.

Een Rijksmonument in Natura 2000 gebied verbouwen, op 17 augustus bezochten we de bijzondere duinboerderij Berwout tijdens het stolpencollege ‘Autarkisch verduurzamen van een beschermde stolp als uitdaging’.

© Kenneth Stamp

Speciaal voor stolpbezitters die denken over een verbouwing of er middenin zitten organiseerde de Boerderijenstichting een bezoek aan de bouwplaats van een stolp in Hoogwoud.

© Kenneth Stamp

Op 29 juni 2019 organiseerde de Boerderijenstichting de nieuwe Vrienden borrel in museum Westerhem

Texelse Schapenboeten in Landleven

Stolpverhalen met Ineke de Morée Foto © Kenneth Stamp