Grote Stolpendag

Steunpunt Monumenten en Archeologie presenteerde tijdens de Grote Stolpendag het eerste exemplaar van de stolpenhandreiking ´Vierkant achter de stolp 2.0´ aan Gedeputeerde provincie Noord-Holland voor Duurzaamheid, Bestuur en Cultuur Jack van der Hoek (D’66) en George Besseling (VVD), wethouder Drechterland. Vierkant achter de stolp 2.0 helpt bij het gemeentelijk stolpenbeleid met aanbevelingen voor een gemeentelijk stolpenbeleid, met basisregels voor bestemmingsplannen, een doorkijkje naar de praktijk van de omgevingswet en een aantal inspirerende voorbeelden van herbestemmingen en gerelateerd archeologisch onderzoek. Gemeente Drechterland heeft als pilotgemeente intensief samengewerkt met de samenstellers van de handreiking.

Red de Stolp is officieel afgesloten tijdens de Grote Stolpendag in het voormalige gemeentehuis te Venhuizen. In de stolp op Westeinde 5, die wacht op herbestemming, kwam een vierkant vol stolpliefhebbers samen. De Grote Stolpendag, georganiseerd door Steunpunt Monumenten en Archeologie was een ideaal moment om de actie af te sluiten. Een middag vol debat, de presentatie van Vierkant achter de stolp 2.0 en diverse ontspannende elementen als de informatiemarkt en een boerenborrel.

Erfgoedvereniging Bond Heemschut, het Westfries Genootschap en de Boerderijenstichting Noord-Holland Vrienden van de stolp, vragen met de campagne Red de Stolp om aandacht en bescherming voor stolpboerderijen. Per jaar verdwijnen er tientallen van dit Noord-Hollandse icoon. Dat Noord-Holland de stolp belangrijk vindt, werd duidelijk met het aanbieden van de 2.290 handtekeningen. De Statenleden Tom Buijtendorp (D’66) en Nico Pepineau Salm (PVDA) namen de petitie aan van Karel Loeff, directeur Erfgoedvereniging Bond Heemschut.

Met een poëtische foto van de Karnemelkplaats, won Jan Zijp de eerste prijs in de Red de Stolp fotowedstrijd. De fotowedstrijd was een publieksonderdeel van de actie Red de Stolp en vroeg alle stolpenliefhebbers hun mooiste foto van de stolp toe te sturen. De jury had het lastig met alle fraaie inzendingen maar kwam ten slotte met de volgende winnaars:

Jan Zijp, Winnaar fotowedstrijd RED DE STOLP 2018

Sjaak van Etten, Tweede prijs fotowedstrijd RED DE STOLP 2018