Excursie Purmer

VOORJAARSEXCURSIE: 29 APRIL IN DE PURMER

In het lappendekengebied van binnenmeren was de Purmer, de forse waterplas tussen Purmerend, Zeevang en Waterland in 1622 aan de beurt voor het droogmaken. In 1624 wordt er het eerste inheemse kind geboren: Purmertje Pieters. Hoewel deels verstedelijkt heeft de Purmer met zijn 71 stolpen ook nog een sterk agrarisch karakter: onze voorjaarsexcursie toont dat aan.

Met onze voorjaarsexcursie bezoeken we drie kenmerkende voorbeelden uit die periode en een van 1722. De Purmer heeft een eenvoudige opzet: twee kaarsrechte lanen en dwars eraan drie zijwegen naar de steden Purmerend, Edam en Monnickendam. Er is geen dorp gebouwd. Purmerend heeft sinds de vorige eeuw grote delen opgeslokt en breidt zich nog steeds uit met bedrijventerreinen, dat zie je aan de Westerweg en omgeving. De parallel gelegen Oosterweg is vrijwel ongeschonden met nog een flink aantal agrarische bedrijven.

Programma excursie

Zaterdag 29 april.

09.30 uur. Ontvangst deelnemers met koffie in Hotel Volendam, Katwoude (Purmerzaal). De deelnemers worden in twee groepen gesplitst.

Ochtendprogramma: bezoek aan Schouwzicht, Westerweg 74 en aan stolp Oosterweg E1. De gemeente Purmerend is bezig met de aanleg van het bedrijventerrein Baanstee-Noord. Drie stolpen waaronder Schouwzicht (uit 1722, Rijksmonument) zijn bedreigd met het sloopspook als er geen bedrijfsmatige bestemming voor gevonden kan worden (zie ook Nieuwsbrief 85). Oosterweg E1 is een gave stolp uit 1873 en agrarisch in bedrijf met 155 schapen, 40 lammeren en vijf paarden. Het woongedeelte beslaat de hele voorgevel waarin ook de voor Purmer stolpen kenmerkende tuindeuren en gootlijst met lofwerk.

Na de lunch in het motel volgt in de middag een bezoek aan nog twee stolpen: Oosterweg M22 ‘Abcoude’ en Oosterweg M17. Hoeve Abcoude (huidige vorm uit 1888) is genoemd naar de Amsterdamse slager Abcou in de tijd van ossenweiderij. Grote dubbele woonstolp voor twee families. Geen 100 koeien meer, wel geiten en in een aangepaste loods een bedrijf voor interieurs. De stolp M17 heeft een kenmerkende Purmer voorgevel, hier met dubbele (rouw- en trouw)deur in het midden. Fraai lofwerk aan de topgevel. Een boerenbedrijf met koeien, paarden en schapen.

Deelname

Deelname (max. 2 personen) is uitsluitend voor leden door het inzenden van de bon in Nieuwsbrief 88 per post of mail. Nog geen lid?: degenen die zich vóór 15 april aanmelden als lid 2017 (€ 17,50) kunnen meedoen in de selectieprocedure.

• Het maximaal aantal deelnemers is 50, selectie volgt via aanmelding op basis ‘wie het eerst komt…’ met de verzenddatum van bon of mail als ijkpunt.
  • Deelname is met eigen vervoer, carpooling wordt aangeraden.
  • Niet-eerdere deelnemers krijgen voorrang.
  • Deelname is € 25,- per persoon, incl. koffie, excl. vervoerskosten en lunch.
  • Alle inzenders ontvangen bericht over de mogelijkheid tot deelname.