Excursies

Voorjaarsexcursie 2018

In ons dertigjarig jubileumjaar namen wij onze Vrienden mee met de stoomtrein langs stolpen. Het was een prachtige zomerdag in Benningbroek, Twisk en Opperdoes met een rijk gevuld programma vol stolpen.

Voorjaarsexcursie 2017

In april 2017 voerde onze voorjaarsexcursie naar De Purmer, in 1622 drooggelegd. Wat stolpen betreft een minder bekend gebied. Tussen de 71 stolphoeves staan er, vooral aan de Westerweg en Oosterweg. Mooie staaltjes uit vooral de 19e eeuw, enkele oorspronkelijk deel uitmakend van de buitenplaatsen in dit gebied tussen Purmerend, Edam, Monnickendam en Ilpendam waar ook nu nog, ondanks honger naar bedrijventerreinen een flink aantal agrarische bedrijven floreert.

Voorjaarsexcursie 2016

Voor onze voorjaarsexcursie 2016 op 14 mei in stolpendorp Twisk was enorme belangstelling. De deelnemers bezochten na ontvangst in ’t Twisker Slot (stolp met voorhuis) nog vier prachtstolpen waarvan de bewoners een rondleiding gaven. Historie, restauratie, gebruik en bewonersgeschiedenis.