Excursies

Voorjaarsexcursie 2017

In april 2017 voerde onze voorjaarsexcursie naar De Purmer, in 1622 drooggelegd. Wat stolpen betreft een minder bekend gebied. Tussen de 71 stolphoeves staan er, vooral aan de Westerweg en Oosterweg. Mooie staaltjes uit vooral de 19e eeuw, enkele oorspronkelijk deel uitmakend van de buitenplaatsen in dit gebied tussen Purmerend, Edam, Monnickendam en Ilpendam waar ook nu nog, ondanks honger naar bedrijventerreinen een flink aantal agrarische bedrijven floreert.

Stolpenwalhalla

Voor onze voorjaarsexcursie op zaterdag 14 mei 2016 in stolpendorp Twisk was enorme belangstelling: meer dan 90 aanmeldingen. Het maximum aantal deelnemers is 50 waarbij nieuwe leden en leden die voor de eerste keer deelnamen voorrang werd verleend. De deelnemers bezochten na ontvangst in ’t Twisker Slot (stolp met voorhuis) nog vier prachtstolpen waarvan de bewoners een rondleiding gaven. Historie, restauratie, gebruik en bewonersgeschiedenis. Toelichtingen en reacties, tips en anekdotes: de Twisker stolp in zijn prachtig decor van boerenerf en bloesem.